Thursday, June 23, 2011

tips elak perut buncit ;p

Pernah tak tersentap hati bila ada kawan durjana ejek-ejek "eee perut gendut, perut gendut!"Perut boroi dan gendut memang mencacatkan penampilan. 
ye,aku pernah.dan selalu kena lah.siap ada yg selalu pgg n tanya
"hoi syima ni bby brp bulan?2 ke??haha"
hahhaa so lepas ni aku pon kena lah ikot tips2 mudah ni.


1.sit up 
Rajin buat sit up. Baring kat lantai, tangan letak kat belakang kepala. Buat sit up sampai penat. Selagi tak penat jangan berhenti :-P
*tp lau baru buat 5x dah penat mcm mana ekh??hahaha



2.sky juice
Banyakkan minum air kosong, kurangkan minum yang manis-manis. Jangan minum beralkohol! Minuman alkohol memang bebas lemak tapi mengandungi banyak kalori. Minum beralkohol membuat perut akan boroi! HARAM jadah kau nak kurus n hado perot slim kan?
*lepas ni aku kena bwk botol la tiap hari kelas n pktikal.minum air kosong syimaa!



3.don't eat and drink at the same time!
Jangan minum air semasa tengah makan. Nak minum air kena tunggu sampai habis makan.Makan sambil minum membuatkan perut buncit.
kecuali kalau kau tgah syok2 mk uh,kau tercekik,sila lah minom air oke?
kang tak pasal2 fly byeebye kat situ jugak sbb dgr tips aku sudh.hehe

4.ikot sunnah nabi yee waktu makan :)
Makan kunyah dengan perlahan-lahan sampai lumat. Betul ke ayat ni "lumat" atau hancur ha? Tujuannya biar makanan itu cepat hadam. (jangan kunyah 3 kali lepas itu telan) Gila pemalas.jadi rakan2,sila lah ikut sunah nabi,mkn tu kunyah lah smpai 44 kali(lebih2 kurang sudah lah),kan lunyai habis dlm mulut tu,n sng nak telan dan dihadam oleh perut kan :)

so sekian sudah tips berguna ni.insyallah,aku sendiri aku cuba praktik ye.hehe
tak tau lah boleh amalkan ke dok.haha
tp readers,kena buat oke!!jgn ikot aku punya attitude neh.hee =.=
rujukan dari ailyrozzana blog's :) thanx

No comments:

Post a Comment