Monday, December 12, 2011

doa menghadapi peperiksaan :)



Ya Allah,kejutkalah aku dari angan.
kejutkanlah aku dari tidur.
aku tak habis belajar lagi.
esok dah exam nii.
so kat sini aku nak share doa2 belajar dan kejayaan bersama2 bloggers lain :)


Doa agar dikurniakan kefahaman yang baik dan ingatan yang sempurna sewaktu menelaah matapelajaran:
(DIBACA SEBELUM MENGULANGKAJI PELAJARAN SAMADA DARI BUKU ATAU NOTA)
(Allahummar zuqna, Ya Rabbi fahaman nabiyyiin, wa hifzaal mursaliin,
wa 'ilhaamal malaikatiil muqarrabbin, fii 'aafiyaati, ya Arhamar raahimiin
)
Maksudnya: "Wahai Tuhanku, kurniakanlah kami fahaman nabi-nabi dan hafalan para rasul
serta mendapat ilham dari para malaikat yang hampir denganMu,
juga kurniakanlah kami kesihatan Wahai Tuhan Yang Amat Pengasih"

Doa memohon kejayaan cemerlang -
dibaca sebelum tidur setiap hari sehinggalah keputusan peperiksaan diumumkan.
(Allahumma inni as-alukal fauza 'indal qadha
wa manaazilasy syuhada wa 'ai syas su 'a da'
wan nasra alaal a'daa')
Maksudnya: Ya Allah Kami memohon kejayaan dalam setiap ketentuan,  tempat para syuhada'
dan kehidupan orang-orang bahagia serta kemenangan mengatasi musuh

Doa sewaktu lupa semasa menjawab soalan
(Subhaa na man laa ya naa mu wa laa yas huu
Allahumma zakkirnii maa nasiit
3 kali
Maksudnya: Maha Suci Tuhan yang tidak pernah tidur dan tidak pernah lalai,
Wahai Tuhanku, ingatkanlah aku apa-apa yang aku lupa)

#sama-samalah kita berdoa kepada-Nya agar diberi ilmu dunia akhirat yang ikhlas dan halal :)
aku bukan baik sangat,apa lagi sempurna akidah nya.tapi aku juga umat islam,hamba-Nya,yang masih mengingati dan menurut ajaran-Nya.subhanallh.:)

*doa2 dipetik dr permai1.tripod.com*

No comments:

Post a Comment