Thursday, November 10, 2011

manis yang tak akan hilang dalam ingatan :)




syukur alhamdulillah.practical untuk sem 5 end up dgn mcm2 expirience baru buat aku.
mai aku cita satu kisah benaq kat hang semua.
*
untuk minggu terakhir aku pktikal,aku dihantar kat International Ward.bilik lebih cantik,harga lebih mahal,mostly pesakit luar negara n org2 besar,n patient DEMAND2 belaka.hospital swasta,ada lah ward eksklusif mcm ni.(nak cari untung maa)
seminggu kat sana,terbelit lidah aku speaking london hoi.thanks teacher fatimah,jasamu ku kenang(cikgu BI aku dulu)
*
aku ada 1 pt drpd Holland,nama dia Mr.Riswick.50's.cute big and fat:)
aku senang berbual dgn dia,n dia selesa bercerita mcm2 dgn aku.dia kata aku byk mulut,sama mcm dia.haha
first day aku kat sana,dia main I-phone,tnjuk gambar2 dia dgn wife dia holiday.dlm plane,bus.
*
R-This is my wife.and this is our pict at the plane.we're going to bali :) (tunjuk gambar2)
S-she's so pretty! (xtau nak ckp pe time ni)
R-yeah she is... (dia sambung cerita dia...)
Actually we're on our holiday for 16 days there...but on the 3rd day..something happen to us...the bus brake spoiled,and crash..5 people died..4 person is from Holland,1 is our tourist guide from Malaysia..and my wife is the last person died because of that...
S-(damn!!aku terdiam!)...i'm so sorry to hear that from you sir...
R-It's okay dear...yesterday my wife passed away at ICU..(dia bukak spec,tutp mata pandang atas sambil peluk gambar isteri kat iphone..)
*
dari Bali,Indonesia, Doctor sana refer diorang terus ke hosptital dkt malaysia,Pantai Hospital KL.
aku tak tau lah kenapa refer pegi sini dari indon tu.
Wife dia alami brain dysfunction,blood clot pd otak gak sbb hentakan kuat dlm bus.and Riswick pun cedera gak,rib cage fracture,bleeding,and multiple laceration wound.
*
tiap hari aku attend dia.aku bg nursing care baik2 la kat patient ni.
-"come here princess!!want some candy?:)"
kitorg selalu tukar gula2.haha.aku mmg spare byk coklat dlm poket time keje.n ats meja dia msti ade gula Ricola.tu syok men tukar2 tu.hehe
*
hari rabu aku cuti.hari khamis..-"my friends!!yesterday where are you?!i miss you so much!"
anak2 dia semua tau aku rapat dgn bapak dia.
bila free time kat ward,aku selalu jenguk dia,borak2 dgn dia.mcm2 cerita kitorg share!
psl negara dia,pasal malaysia,pasal wife,anak2 dia,rligion,anjing hush puppies dia,professions n psl boyfriend aku jugak!haha,bnyk rahsia ktorg berdua.and we promise,that we won't tell anybody about it :) because we are friends.
*
hari ahad,last day aku praktikal.
aku bagi dia satu lollypop dgn card,Get Well Soon.depan aku tulis
-"to my handsome prince :D"
(time ni anak dia 2 org,laki n pmpuan ada dlm bilik tu jugak..)
dia bkk dpn aku,n baca kad tu kuat2..then dia senyum...sampai muka dia merah..
-"come here my princess,,thank you soo much for all this..thank you.."
then dia peluk bahu aku..and secare spontannye aku menangis!!
aku sedih,aku sayu..aku tak boleh control masa tu.ye aku anggap die mcm bapak aku,bestfriends aku.
anak pmpuan dia pun say thanks sbb selalu layan bapak dia..n bagi aku kata2 semangat..
-"girl,one day you will be a good qualified staff nurse,cause you have that kind hearted feelings on you.."
*
aku tau,sungguh tak professional seorang jururawat menangis depan pesakit.aku tak pernah ada kawan orang putih,and aku tak hebat mana pon bila cakap omputih.tapi aku tak tau knp,mcm magik bila bercerita dgn dia,langsung aku tak kekok bercakap!
dan aku sumpah terharu bila dia cakap dia hargai aku sbgai sorang kawan kecik dia kat malaysia ni.even 6hari je kitorg jumpa,even tak sampai 7jam berborak dlm sehari,kami tak kan pernah lupa persahabatan ni..
*
S- Don't you ever forget me Riswick!or I will tell the whole world bout your secret! :'(
R- No,I won't!I promise you.cause we are friends.Forever :)
     And you know what? everywhere I go,You are alwyas here,in my heart:) 
    (sambil tunjuk jari kat dada)
*
yg buat aku tergerak nak bg card kat dia sbb hari jumaat tu beriya2 dia mintak full name and address aku.
-when I go back Holland,i want to send something special for you!
(aku dah bagitau awal2 kat dia babi,arak,wine semua tak boleh mkn,minum.HARAMMM haha)
 dia ckp dia dah terlalu tua nak main Facebook,Yahoo ni.tapi dia bagi aku link blog dia,dia suruh aku selalu tgk gambar2 dia.address pun ada kat sana.photographer la org tua ni rupenye..
*
dan lepas aku habis praktikal kat sana,roomate aku kerja kt ward tu plak.and dia ada bercerita pasal aku.bangga aku sekejap time kawan aku citer tu.haha..
*
-sekarang kau dah dekat Holland pun kan?aku doakan kesihatan kau,kesejahteraan kau dan family kau  kat sana :) I'll pray for your wife.bila kau tringat kat small little fren kau ni,jgn lupa tgk gambar gila2 kita tu!hahaa.gonna miss you and always Riswick!

No comments:

Post a Comment